Generatie Z op de werkvloer

Young Works

Generatie Z op de werkvloer

Een nieuwe generatie jonge medewerkers stroomt momenteel in op de arbeidsmarkt: Generatie Z! Deze jongeren, geboren tussen 2001 en 2015, brengen kansen én uitdagingen met zich mee. Er wordt van alles gezegd en geschreven over hoe deze generatie zich beweegt op de werkvloer. Tegelijkertijd hebben we te maken met veel krapte en is goed en gemotiveerd personeel schaars. Het begeleiden van jonge medewerkers kan daardoor aardig veeleisend zijn.
• Waar kun je tegenaan lopen als je jonge medewerkers begeleidt?
• Wat hebben zij nodig en wat vinden ze belangrijk?
• Wanneer beweeg je mee en wanneer begrens je? En hoe doe je dat dan?

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt denken werkgevers meer na over de vraag hoe ze kunnen aansluiten op de jongste generatie medewerkers die nu instroomt. Regelmatig zien we een mismatch, waardoor jonge medewerkers onnodig snel weer vertrekken. Vaak wordt er dan gewezen op een generatiekloof, maar er speelt meer.

In deze inspiratiesessie delen we kennis over Generatie Z in relatie tot werk. Wat kenmerkt Generatie Z? Wat moeten leidinggevenden weten over jonge medewerkers? En hoe sluiten zij in hun leidinggevende stijl optimaal aan op wat jonge medewerkers nu nodig hebben?

Over Youngworks
Youngworks is een advies- en onderzoeksbureau gespecialiseerd in jongeren. Al ruim 20 jaar adviseert Youngworks vele werkgevers in uiteenlopende sectoren – van techniek tot zorg en overheid – rondom het aantrekken en behouden van jong talent.

Lancering Young Creative Works 
De kennissessie van Young Works sluit perfect aan op de lancering van Young Creative Works, het studentenbestuur van de creatieve industrie in Regio Zwolle. Creative Works zet zich in voor een sterke arbeidsmarkt en goede werkomstandigheden binnen de creatieve industrie, wat volgens Deltion College, Cibap, Landstede, Zone.College, Artez, Hogeschool Windesheim en onszelf begint tijdens de opleiding. Dankzij het studentenbestuur kunnen we in de gezamenlijkheid met de creatieve opleiders, bottom-up vorm geven aan de toekomst van de creatieve industrie. Tijdens PROTO lanceren we Young Creative Works en vieren we de samenwerking.

Biografie

Over de spreker
Yvonne van Sark is als partner en adviseur ruim twintig jaar verbonden aan Youngworks, advies- en onderzoeksbureau gespecialiseerd in jongeren. Ze is co-auteur van de boeken Puberbrein binnenstebuiten en Motivatie en het puberbrein.