De nieuwe voetgangersbrug bij het station, hét duurzame icoon van Zwolle komt steeds dichterbij. De brug, een échte opgetilde straat van 10 meter breed en zo’n 7,5 meter hoog, wordt namelijk van duurzaam Europees hout gebouwd. Echt uniek. In Scandinavië en landen als Duitsland en Oostenrijk wordt al veel met hout gebouwd. En nu ook in Zwolle. Met volop groen, bankjes en er is zelfs plek voor een kunstwerk met water. Nergens anders in Nederland is nog zo’n duurzame ‘straat’ over het spoor gemaakt. En zo komt de ambitie van het groenste station van Nederland weer een stap dichterbij.
Bouwen met hout zorgt voor een 70% lagere uitstoot van CO2 in vergelijking met staal. Bovendien kunnen houten gebouwen zelf CO2 opslaan, die tijdens de groei van de bomen uit de atmosfeer is gehaald. In feite zijn bomen CO2-opslagplaatsen. Door deze brug met hout te bouwen, blijft ca. 1 mio kg CO2 daaraan gebonden en komt het dus niet vrij.
Drie bureaus ipv Delft, Ingenieurbüro Miebach (Dui) en Karres en Brands werkten de afgelopen anderhalf jaar gezamenlijk aan het ontwerp van de duurzame loopbrug in Europees naaldhout, met de laatstgenoemde als coördinerend architect. Ook de gemeente Zwolle en ProRail maakten actief deel uit van het multifunctionele ontwerpteam. Daarnaast zijn de wensen van inwoners en ondernemers meegenomen.
Lucas de Man gaat tijdens PROTO Innovationday met de architect en houtspecialist in gesprek over het begin van het idee, wat je tegenkomt na je besluit om in hout te bouwen en welke tegenslagen je moet overwinnen.